Breng je stem uit


Genomineerden IVI Award 2015

In willekeurige volgorde:

1. VERGEETmeNIET – Gemeentemuseum Den Haag

‘Slim archiveren voor een digitaal hiernamaals’
Een pleidooi om kunstenaars en verzamelaars te voorzien van handige en duurzame hulpmiddelen, een oproep aan erfgoedinstellingen die zoeken naar werkbare oplossingen om hun positie in de digitale wereld te versterken. Veel belangenverenigingen van bijvoorbeeld musici, fotografen, beeldend kunstenaars, ontwerpers en filmers maken zich zorgen over de digitale nalatenschap van hun leden. Geen enkele vereniging heeft genoeg middelen om hun kunstenaars digitaal goed te ondersteunen. VERGEETmeNIET wil de duurzame, degelijke basis ontwikkelen die deze verenigingen kunnen aanpassen aan hun doelgroep.
VERGEETmeNIET

2. Verzetsmuseum junior – Verzetsmuseum

Verzetsmuseum Junior is het eerste kindermuseum over de geschiedenis van kinderen in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Kinderen vanaf 9 jaar kunnen er de waargebeurde verhalen volgen, middels een doe-tentoonstelling vol creatieve spel- en presentatievormen.
Een bezoek aan Verzetsmuseum Junior kan een positieve bijdrage leveren aan de samenleving: het laat kinderen spelenderwijs nadenken over maatschappelijke dilemma’s en biedt een uitgelezen kans voor een gezamenlijke belevenis. Want de opzet is toegankelijk, maar niet kinderachtig. Daardoor is Verzetsmuseum Junior ook voor volwassenen een interessante en leerzame belevenis, het biedt daarmee ouders, grootouders en kinderen een mooie kans om ervaringen uit te wisselen.
Verzetsmuseum junior

3. Library Tour – TU Delft Library

De Library Tour app is ontwikkeld om nieuwe internationale TU Delft studenten wegwijs te maken in de TU Delft Library. Op een door hen zelf gekozen tijd, in hun eigen tempo neemt de app hen mee in wat de Library hen te bieden heeft. De app maakt gebruik van de iBeacons technologie en bevat een interactieve plattegrond met quizvragen, filmpjes, kennis, praktische informatie enz. Met deze app speelt TU Delft Library in op het enorm toegenomen en steeds verder groeiend aantal internationale studenten. TU Delft verwacht dit academiejaar zo’n 2.000 nieuwe internationale studenten, een stijging van zo’n 45% tegenover vorig jaar.
Library Tour

4. Modemuze – Amsterdam Museum

Modemuze.nl is een online platform dat de mode- en kostuumcollecties van Nederlandse musea samenbrengt en toegankelijk maakt. Kwetsbare museumstukken kunnen normaal gesproken slechts kort tentoongesteld worden, met Modemuze ontstaat een permanente bron van inspiratie en kennis voor iedereen die met mode en stijl bezig is. Belangrijkste doelstelling van Modemuze is het stimuleren van toegankelijkheid en betrokkenheid bij museale collecties door de inzet van digitale middelen en mogelijkheid tot (publieks)participatie. Rondom het platform is een groeiende community ontstaan van mode- en kostuumprofessionals die kennis delen en een actieve bijdrage leveren.
Modemuze

5. ARTtube – Museum Boijmans

‘Een levend archief van musea’
Online samenwerkingsproject van kunstmusea in het Nederlandse taalgebied met als doel: het bieden van een kwalitatief hoogwaardig, publiek platform voor video, gemaakt door musea. ARTtube omvat meer dan 700 video’s, (bijna) allemaal tweetalig (NL/ENG). De video’s dragen kennis die de musea hebben over kunst en collecties over op een breed publiek. Ontstaan in 2012 en inmiddels uitgegroeid tot een rijk, redactioneel en contextueel platform. Uit de samenwerking tussen de musea binnen ARTtube zijn nieuwe mogelijkheden ontstaan zoals de ARTtube Academie-middagen voor kennisdeling met de sector, offline activiteiten voor het publiek zoals ARTtube on Stage, ARTtube op festivals als Lowlands en conferenties. Ook zijn inmiddels verschillende gezamenlijke videoseries ontstaan, waarin kruisbestuivingen tussen collecties worden opgezocht.
ARTtube

6. Voorleesbus “Blikkie” – Bibliotheek Helmond Peel

De Voorleesbus is een oldtimer bus waarin wordt voorgelezen op locatie. Doelstelling is 100% bereik van de doelgroep kinderen in Helmond. De bus, onder de naam “Blikkie” gestart in juni 2014, wordt geheel door een team van 10 – 15 vrijwilligers (voorlezers en chauffeurs) gerund. De oldtimer wordt ingezet op bijzondere locaties buiten de bibliotheek, zoals kinderopvang, scholen voor primair onderwijs, speeltuinen, festivals, bedrijven en organisaties. Nog niet als locatie gerealiseerd maar als bijzondere optie in ontwikkeling: de Voorleesbus bij ouders en kinderen thuis. Naast leesbevordering bij de jeugd kan Blikkie ook worden ingezet voor de doelgroep jongeren, laaggeletterden en kwetsbare groepen in stad en buurt. De inzet van de Voorleesbus is te volgen op de speciale Facebook-pagina van Blikkie.
Voorleesbus

7. QOAM – UB RU Nijmegen

Het project Quality Open Access Market QOAM is een internationaal initiatief om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit en prijs van wetenschappelijke tijdschriften. Op QOAM’s website worden Open Access tijdschriften met elkaar vergeleken aan de hand van twee scorekaarten: de Base Score Card en de Valuation Score Card. De Base Score Cards worden ingevuld door bibliotheekmedewerkers en geven de transparantie van de tijdschriftenwebsites en de officiële prijzen voor de publicaties weer. De Valuation Score Cards worden ingevuld door auteurs die reeds in de tijdschriften hebben gepubliceerd en tonen de ervaringen van de auteurs en de daadwerkelijk betaalde publicatieprijzen. QOAM draait op crowdsourcing: de betrokkenen uit de academische wereld werken samen aan een transparant overzicht van de kwaliteit en prijs van Open Access tijdschriften. Hierdoor biedt QOAM een markt waarin de tijdschriften met elkaar concurreren en je als auteur het beste tijdschrift kunt uitkiezen voor jouw publicatie.
QUAM.eu

8. Yoleo – Dedicon

Yoleo is een app die kinderen in staat stelt om hybride boeken te lezen. Een hybride boek is een e-boek dat op pc, laptop of tablet gelezen kan worden. In een hybride boek staan de combinatie van de tekst van het boek, de auditieve ondersteuning door het voorlezen van de tekst door een menselijke stem en een gele meeleescursor (‘karaoke-lezen’) per woord centraal. Het geeft bibliotheken en scholen de mogelijkheid om lezen aantrekkelijk te maken voor kinderen die lezen niet leuk vinden.
Yoleo

9. Kinderen Bouwen Bruggen – Bibliotheek Kennemerwaard

De bibliotheek als leerwerkplaats. Ontwikkeld in verband met de komst van een AZC in Heerhugowaard. Met dit project wordt een kind dat in een AZC leeft, verbonden met een kind dat hier in Nederland is opgegroeid. Doel is het verbinden van kinderen, ontdekken dat alle kinderen hetzelfde zijn waar je ook vandaan komt. Samen op ontdekkingsreis gaan. Doelgroep: Kinderen van ca. 9 t/m 12 jaar. Groepjes van zes kinderen gekoppeld aan zes Nederlandse leeftijdsgenootjes met twee volwassenen. Kinderen gaan in tweetallen op onderzoek uit binnen de bibliotheek: zoeken informatie op en wisselen die uit zodat ze leren van elkaars cultuur.
Bibliotheek Kennemerwaard

10. De Kennismakerij featuring de KennisCloud – Bibliotheek Midden Brabant

De Kennismakerij is een proeftuinbibliotheek en heeft in september 2014 haar deuren geopend. Het afgelopen jaar is bewezen dat ze maatschappelijk gezien toegevoegde waarde heeft voor Tilburg. Samen met (buurt)bewoners, zzp-ers, instellingen, verenigingen en bedrijven worden activiteiten georganiseerd om kennis te delen, te creëren en te borgen. De KennisCloud is een fysiek en digitaal platform voor informatie en kennisdeling. Een platform waar kennis tussen personen, groepen en over groepen heen gedeeld wordt zodat thema’s op verassende wijze met elkaar verbonden worden. De KennisCloud is een combinatie van fysieke bijeenkomsten en digitale kennisdeling. De KennisCrowd is een visualisatietool ter ondersteuning. Mensen zien in een oogopslag wie dezelfde interessegebieden hebben als zij tijdens bijeenkomsten en op de KennisCloud. De Kennismakerij featuring de KennisCloud biedt meer dan de som der delen. Beide concepten vullen elkaar aan en versterken elkaar, samen geven ze de Bibliotheek Nieuwe Stijl vorm.
De Kennismakerij en de KennisCloud

Let op: stemmen kan tot 1 november a.s.!